Eerste weken, eerste indrukken - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Frank Veldman - WaarBenJij.nu Eerste weken, eerste indrukken - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Frank Veldman - WaarBenJij.nu

Eerste weken, eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Frank

17 Augustus 2014 | Spanje, Valencia

Hola chicos y chicas en Holanda

Dan zit je al twee weken in Spanje en is het al een hele tijd gelden dat ik in Nederland was. Ineens was daar dat moment dat je op Schiphol staat en het vliegtuig instapt naar Valencia. Ik besefte het pas op het moment dat ik alleen aan het wachten was om te gaan boarden voor het vliegtuig. De vlucht ging eigenlijk best snel en voor ik het wist zette ik voet op Spaanse bodem. Even wachten op de koffers en toen naar de aankomsthal waar ik werd opgewacht door een oud Spaans echtpaar die een bordje omhoog hielden met mijn naam erop. Erg grappig om te zien. Onderweg naar het appartement begonnen ze supersnel Spaans tegen mij te praten en wilde ze van alles over me weten. Ik merkte meteen dat ik ze wel redelijk kon volgen en dat ik hun vragen prima kon beantwoorden.

Bij het appartement aangekomen heb ik Lorena ontmoet. Ik woon bij Lorena in huis en heb daar mijn eigen kamer, de woonkamer, badkamer en keuken delen we met zijn drieën. Lorena woont hier en zij verhuurt twee slaapkamers aan studenten die in Spanje gaan studeren of stagelopen. Lorena gaf mij kort een rondleiding en daarna heb ik met Lorena en Juan, haar vriend, nog een hapje gegeten. Kon ik meteen mooi wennen aan de etenstijden daar want dat is wel even anders dan in Nederland. Normaal gesproken begint het avondeten hier pas rond een uur of tien. Verder heb ik ook met Lorena en Jorge nog even gepraat over van alles en nog wat. Mocht je een kaartje of iets anders willen sturen. Mijn adres hier is Carrer de Explorador Andrés, no 55, puerta 23, 46022 Valencia.

De volgende dag stond me meteen een leuke uitdaging te wachten. Vroeg opstaan want ik moest om half negen op de taalschool zijn voor mijn eerste lessen. Daar aangekomen begon ook meteen de receptioniste in rap Spaans tegen mij te praten waarbij ze heel vaak: ‘’vale, vale, vale’’ zei, wat zoiets als oké betekend. Ik had in Nederland al een test gemaakt om mijn niveau te bepalen maar die was zoekgeraakt en of ik even weer de test opnieuw wilde maken. ‘’Maar natuurlijk’’ en dus ik die test opnieuw maken waarna ik even een uurtje moest wachten op de uitslag om vervolgens in mijn klas geplaatst te worden. De klassen zijn behoorlijk klein en ik veranderen nog al eens omdat de ene persoon maar 1 week hier blijft en een ander hier 3 maanden blijft. Deze week zat ik met een Italiaan, Duitser, Chinees, 2 Russen, een Oekraïense en een Engelsman in de klas. De lessen krijgen we van Rúben en Patricia. Twee Spaanse studenten die dit als bijbaantje in de zomer doen. De eerste dag vond ik het lastig om de lessen te volgen maar gedurende de week merkte ik dat ik het Spaans steeds makkelijker kon volgen en zelf ook makkelijker ging praten. Ik heb ook met Lorena afgesproken dat we thuis alleen maar Spaans praten en als ik het echt niet weet, dan zeg ik het in het Engels, want dat kan ze vrij goed, in tegenstelling tot de meeste Spanjaarden.
Verder heb ik de eerste week Valencia ontdekt. Ik ben één middag na het strand geweest en toen als een kreeft weer teruggekomen omdat het hier tussen de middag gewoon echt te warm is. Temperaturen zijn hier dan minimaal 35 graden dus dan ga je gewoon een siësta houden. Lorena vertelde mij dat dit in Augustus altijd zo warm is en dat het daarna wel iets minder wordt. De rest van de week ben ik eind van de middag Valencia ingegaan en heb een beetje rondgelopen in het centrum of ’s avonds nog een duik genomen in de zee. Dat is trouwens wel ontzettend lekker want het water voelt warm aan. Ook heb ik nog een Spaanse simkaart gekocht, mijn nummer is 34 635 986779 dus als je me wilt bellen of een berichtje wil doen, kan dat ook op dit nummer.

Oja, ik heb ook nog drie nieuwe huisdieren hier, het zijn poezen en ze heten Tete, Gordo y Léo. Ontzettend grappig want het zijn echt knuffelbeesten. Als je thuiskomt begint vooral Gordo, want dat is een Siamees, om je heen te cirkelen en kopjes te geven. Verder kun je op de foto’s wel zien dat ze graag op mijn bed liggen of voetbal met mij meekijken.

De tweede week heb ik iets meer de toerist uitgehangen. Ik ben naar het Mestalla geweest, het stadion van Valencia, wat er best leuk uitzag. Ik heb hier een rondleiding gevolgd en kwam zo van allerlei nutteloze feitjes te weten. Het is één van de oudste stadions in Spanje en staat midden in de stad. Ik woon er zelf op 200 meter vandaan dus ik ga nog wel een keertje langs om een wedstrijd te bezoeken. Verder heb ik ook nog de gigantisch grote kathedraal bezocht en een beetje geschiedenis en cultuur geleerd. Ik had ook hier voor een rondleiding gekozen maar na het zoveelste verhaaltje over de Gotische, Keltische of Romeinse zuilen heb ik de koptelefoon maar afgedaan en heb ik nog wat rondgekeken. De haven heb ik ook nog bekeken maar deze is niet zo heel bijzonder. Wel heb ik hier nog het ‘edificio veles e vents’ bekeken. Een gebouw speciaal gebouwd voor de America’s Cup. Dit is een zeilwedstrijd die in de haven van Valencia al een paar keer is gehouden. Toen door naar de Ciutat de les arts i les Ciéncies, oftewel de stad van de kunst en de wetenschappen. Het is eigenlijk een ‘stad binnen een stad’ en heeft een uitgebreid gebouwen en recreatiecomplex. Er staan hier best veel gebouwen en ik heb tot nu toe alleen nog maar de oceanografie bezocht, wat trouwens de grootste van Europa schijnt te zijn.

In het weekend ben ik ook nog met een aantal lui van school wezen stappen hier, en dat waren mooie avonden. Het begint hier eigenlijk pas om een uurtje of 2 druk te worden, dus dat is niet een heel groot verschil met wanneer ik in Lochem naar het café ga, maar hier ga je voor die tijd lekker ergens zitten bij een barretje en daar alvast een hapje eten en een biertje drinken. Dan rond een uur of 2 richting één van de clubs hier en dan doorgaan tot 8 uur ’s ochtends om vervolgens te gaan slapen op het strand. Verder zijn de Spanjaarden de hele avond door ontzettend zat om vervolgens gewoon door te drinken en heb ik mensen op de wc dingen zien doen.... naja, ik zal jullie de details maar besparen, maar dat was een ‘aparte’ ervaring. Spanjaarden zijn rare mensen.

Vandaag heb ik verder niet zo heel veel meer gedaan, ’t was vanochtend best laat, of vroeg, ’t is maar hoe je het bekijkt. Vanavond nog een oefenwedstrijd van Valencia tegen AC Milan bekijken en dan morgen weer naar school toe.

Amigos y amigas en Holanda, dit waren mijn eerste indrukken vanuit een zonnig Valencia. Foto’s komen deze week wel een keer op Facebook. Aan iedereen de groeten daaro!

  • 13 September 2014 - 19:48

    Jeanet Veldman:

    Hoi Frank, leuk verslag hoor, volgens mij heb je het prima naar je zin daar, succes met alles, groet, Jeanet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Welkom op mijn profiel. Hier kun je al mijn avonturen in het buitenland volgen

Actief sinds 01 Aug. 2014
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 4748

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Stagelopen in Valencia

Landen bezocht: