Leven als een Spanjaard - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Frank Veldman - WaarBenJij.nu Leven als een Spanjaard - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Frank Veldman - WaarBenJij.nu

Leven als een Spanjaard

Door: Frank Veldman

Blijf op de hoogte en volg Frank

12 September 2014 | Spanje, Valencia

Leven als een Spanjaard.

Jeetje, time flies when you’re having fun, en die fun die heb ik hier zeker. Ik zit nu alweer 1,5 maand hier in het nog altijd zonnige en hete Valencia. Ik ga weer verder waar ik de vorige keer ben gebleven al moet ik wel even goed nadenken want dat is alweer 4 weken geleden. ( het lijkt een eeuwigheid )

De oefenwedstrijd van Valencia tegen AC Milan. Voorafgaand aan de wedstrijd werd de selectie van Valencia aan het publiek voorgesteld en dit ging lekker op zijn Spaans met veel toeters, bellen en alles wat geluid maakt. Wat ik ook wel mooi vind zijn de Spanjaarden zelf tijdens de wedstrijd. Voetbal leeft hier veel meer en elke Spanjaard heeft bij een actie van een speler, of beslissing van de scheids wel een mening en laat deze dan ook duidelijk horen. De wedstrijd zelf was niet heel boeiend om te zien en ‘we’ (valencia) hebben wel gewonnen van die ‘puta’ Italianen.

De week erop weer naar school geweest en hard gewerkt aan mijn Spaans, al zijn de onderwerpen en thema’s in de lessen niet heel boeiend, het is vooral een beetje praten en proberen om tijdens de lessen mee te doen. Vrijdag’s nog wel een spelletje gedaan met een andere klas en toen heb ik nog wel dubbel gelegen. We schreven op een briefje een woord, en daaronder ‘verboden’ woorden. Je moest dan het woord zien te omschrijven zonder deze verboden woorden. Iemand had het woord België opgeschreven en het meisje begint te omschrijven: ‘’Het is groot, ’t is een ‘land’ boven Frankrijk etc., begint een Amerikaans meisje heel hard: ‘Brussel, Brussel te schreeuwen. Ik ging toen wel even heel erg stuk, zeker ook omdat ze er een gekke kop bijtrok, naja je had er eigenlijk bij moeten zijn.

Het weekend erop heb ik de winkelcentra Agua en El Corte Ingles, en zeker deze laatste is ontiegelijk groot. Als ik zou willen, zou ik me er zo een dag kunnen vermaken, zo groot en zoveel mooie spullen hebben ze daaro. Verder dit weekend heb ik niet zoveel gedaan. Het voetbal in Nederland een beetje gevolgd en natuurlijk Ajax – Psv gekeken maar hier werd ik een beetje verdrietig van.

De laatste week school ging super snel voorbij. Ik heb deze week op school nog een toets moeten maken, (ja zelfs in de vakantie ben ik aan het leren geweest) en hier kwam uit dat ik het Spaans op niveau B1 beheers, wat neerkomt op dat ik me redelijk makkelijk in het Spaans kan uitdrukken. Lezen en begrijpen is echt heel makkelijk, maar af en toe het spreken is nog wel lastig, omdat ik zit te zoeken naar hele simpele woordjes of de grammaticale vorm. Ik ben deze week na school vaak nog Valencia in geweest. Het beroemde Parc del Turia, een park van zo’n 10 km lang, is wel een ideaal plekje om even een siësta te houden. Ook nog naar de dierentuin, nouja, meer een dierenpark geweest maar dit was een beetje jammer, want gezien de entree had ik wel iets meer verwacht. Ook de bekende Hop-on Hop-off bus genomen en hierdoor ken ik Valencia steeds een stukie beter.

Stage is inmiddels begonnen. Ik loop stage bij Viccarbe, een design meubel bedrijf in Beniparell, een dorpje net iets buiten Valencia. Op zich wel een eindje van mijn appartement vandaan want ik ben wel ongeveer een uur aan het reizen om er te komen, maar… ik moet me natuurlijk wel aanpassen aan de werktijden hier dus geen Nederlandse 8 tot 5 dagen maar lekker van 9 tot 3. Eigenlijk omdat de bus iets eerder dan drieën komt mogen we eerder weg dus ben ik meestal rond een uurtje of 4 thuis. Best wel chill, want dan kun je bijvoorbeeld nog even lekker op het strand liggen ofzo. Mijn werkzaamheden zijn nog een beetje vraag, de eerste week was het vooral even kijken hoe het bedrijf werkt en wat er allemaal gebeurd. Ik moet voor school belachelijk veel opdrachten maken, maar mag deze van Regina, mijn begeleidster, onder werktijd maken. Deze 2e week heb ik al iets meer gedaan, maar dit komt vooral omdat het bedrijf een nieuwe catalogus heeft ontworpen en er ongeveer 3.000 stuks naar klanten, tijdschriften en agenten worden gestuurd. Samen met Daphne, een ander Nederlands meisje wat hier ook stage loopt, heb ik al vele enveloppen ingepakt met een catalogus en een prijslijst.

Verder ben ik vorig weekend wezen duiken. Ik ging met Lorena, (jeweetwel mijn huisgenote) en haar vrienden naar een stuk strand iets ten zuiden van Valencia. Na ongeveer een uurtje in de auto gezeten te hebben kwamen we op deze plek gigantisch mooie ‘schone’ plek. Omdat het rotsen waren was het water zo ontzettend helder en dit was ideaal om te duiken. Duikbril op, flippers an en gas d’rop. De onderwaterwereld was echt supergaaf om te zien en ik heb zelfs een octopus gezien. Hij was zo’n 20 cm groot, en één van de jongens ging een beetje klieren met hem waarna hij inkt ging spuiten, écht zo supervet om dit te zien, niet normaal mooi. Ik heb volgens mij ook bijna de hele middag in het water gelegen want het voelt echt lekker warm aan. Ook heb ik veel geprobeerd te praten met de gekke vrienden van Lorena, want gek dat zijn die Spanjaarden wel. Sommige zijn niet al te slim, ene Carlos dacht dat Nederland groter was dan Spanje, of dat Amsterdam een land is, dus ik heb af en toe wel even moeten lachen.

’s Avonds zijn we met zijn allen bij iemand gezellig gaan zitten. Waar ik wel even aan moest wennen is dat Spanjaarden elkaar altijd begroeten met twee zoenen, ( jongens bij elkaar niet hoor) maar ook als je elkaar niet kent, doe je dit. (Als ik dit eerder had geweten, had ik dit ook wel op stage zo gedaan, want daar werken me een paar knappe dames ;) ) Maar goed, omdat ik nog nooit likeuren uit Valencia had gehad, moest ik deze maar even gaan proberen. Het vervelende was, dat het eigenlijk heel erg lekker was, maar het percentage alcohol was ook wel aanwezig. Op een gegeven moment zijn we met zijn allen nog naar 2 clubs geweest en dit was ontzettend gezellig. Gewoon lekker gek doen,beetje dansen en nog meer gekkigheid. Van de laatste uurtjes weet ik niet veel meer. Ook niet hoe en met wie ik thuis gekomen ben maar ik lag op een gegeven moment in me bed, keek op de klok en toen was het half 9. (op zondag ochtend dus) ’S middags werd ik wakker met een dikke resaca maar het was het de avond zeker wel waard. Ben benieuwd hoe het dit weekend gaat…

Het heeft trouwens 5 weken geduurd, maar het kan hier ook regenen. Ja, best gek voor een plaats waar het ook gewoon 45 graden kan zijn. Ik had nog een leuke foto op facebook gezet en was heel blij naar het strand aan het wandelen maar zelfs de wind die waaide was warm en daarom was ik met een kwartiertje ook weer weg. Verder zeggen Regina en Lorena dat het op moment erg warm is voor september. Het is hier namelijk nog steeds 30 tot 35 graden overdag en ’s nachts koelt het een beetje af. Wel naar natuurlijk dat het nog steeds zo warm terwijl in Nederland iedereen het al gehad heeft met de regen. (geintje natuurlijk)

Komende week weer stage lopen en binnenkort maar een keer een weekend naar Barcelona of naar Madrid toe. (Dus papa, je mag wel een wedstrijd bij Barca uitzoeken hoor, ik kom wel :P )

Amigos y Amigas en Holanda, ik groet jullie vanuit zonnig Valencia.

¡Hasta Luego!

  • 13 September 2014 - 00:26

    Gejeve:

    Leuk verhaal Frank. Grappig hoe snel je al " ingeburgerd " bent.
    Veel succes daar !!

  • 14 September 2014 - 16:59

    Oma/opa:

    Prachtig verhaal Frank. Leuk te lezen wat je allemaal beleefd en meemaakt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Welkom op mijn profiel. Hier kun je al mijn avonturen in het buitenland volgen

Actief sinds 01 Aug. 2014
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 4735

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Stagelopen in Valencia

Landen bezocht: